Starosta vyriešil problémy devínskeho parkoviska

Ad: Mesto nevlastní všetku pôdu pod cestami (Bratislavské noviny, 9.11.2006)

Nedá mi nereagovať na uvedený článok, v ktorom si námestník primátora Karol Kolada ťažká na skutočnosť, že pozemky pod existujúcimi alebo plánovanými dopravnými alebo inými verejnoprospešnými stavbami sú často v súkromných rukách. Táto situácia vznikla najmä reštitúciami, keď sa pôvodným vlastníkom a ich dedičom vrátilo to, čo im štát nespravodlivo zobral v neblahej epoche pred rokom 1989. Je pochopiteľné, že si teraz chcú túto dedovizeň chrániť, a ak to nejde, tak z nej aspoň „vytĺcť“, koľko sa dá. Autor článku (alebo pán Kolada) to stručne nazýva „strpčovanie života samospráve“, čo realizáciu plánovaných dopravných stavieb predlžuje o niekoľko rokov a zrejme ju aj predražuje.

Z tohto hľadiska je kuriózna situácia, kde práve počas posledného volebného obdobia starosta mestskej časti Bratislava-Devín dopustil, aby sa komunikácia, ktorá vedie k devínskemu hradu, a celé parkovisko pod hradom (ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou) dostali do súkromných rúk, a to bez akéhokoľvek záväzku či ťarchy zapísanej v katastri nehnuteľností. Stalo sa tak už začiatkom roku 2005, starosta však až do septembra 2006 nepovažoval túto skutočnosť za dostatočne dôležitú, aby o nej informoval poslancov či občanov.Až na priamy dotaz v súvislosti so schvaľovanou rekonštrukciou spomínanej komunikácie tieto skutočnosti priznal. Na rekonštrukciu komunikácie prispelo aj mesto Bratislava zo svojho rozpočtu.

Dôvodom bolo zrejme to, že majiteľom pozemku pod komunikáciou sa stal práve on – devínsky starosta Jozef Paczelt. Ústne sa pred poslancami vyjadril, že na tomto pozemku ostane vždy teleso komunikácie, ktorá nepatrí jemu, ale mestu Bratislava. Nikto však nevie, aké sú zmluvné vzťahy a záväzky a ako sa rozhodne občan Paczelt, ak neuspeje v nadchádzajúcich komunálnych voľbách, v ktorých opäť kandiduje na post starostu. A už vôbec nie je jasné, ako sa zachová nový vlastník v prípade predaja, alebo hoci aj dedič v ďalekej budúcnosti.

Pozemok pod parkoviskom sa dostal rovnakým spôsobom a v tom istom čase do rúk súkromnej spoločnosti. Z tohto dôvodu prišla mestská časť Devín od roku 2005 o príjmy z parkovania pod hradom, ktoré dovtedy tvorili nezanedbateľnú časť jej rozpočtu. Je to prekvapujúce najmä preto, že autá parkujú na telese parkoviska, ktoré je predsa v majetku mesta Bratislava (rovnako ako jazdia po ceste a nie po pozemku pod ňou) – podľa ubezpečovania starostu Paczelta by teda parkovné malo patriť vlastníkovi parkoviska, a nie vlastníkovi pozemku. Ale tieto skutočnosti starostovi mestskej časti, ktorá je pritom nesmierne zadlžená a je v nútenej správe (!), evidentne neprekážajú. Bolo by možno dobre zistiť, komu a aký vysoký nájom platila napr. spoločnosť Red Bull, ktorá tu v septembri usporiadala úspešnú veľkolepú akciu „1. Red Bull Káry“.

Navyše je teraz jediný prístup k NKP Devín cez súkromný pozemok. Nevedno, aké má vlastník s parkoviskom plány, ale ako obchodná spoločnosť má prioritný záujem produkovať svojou činnosťou zisk. V poslednom čase sa v Bratislave vyskytlo viac prípadov, keď sú zámery súkromných investorov v rozpore so záujmami občanov a často i zákonov, pričom samotným občanom je ťažko domôcť sa práva (najmä ak vedenie samosprávy nekoná, prípadne koná v prospech investorov). V Devíne je to prípad spoločnosti SKANSKA Development SK, s. r. o., ktorá tu plánuje na malej ploche postaviť sídlisko obytných domov s hustotou vyše 200 obyvateľov na hektár a počtom obyvateľov vysoko presahujúcim dnešný počet všetkých obyvateľov celého Devína. Pritom doprava z Devína do mesta kolabuje už dnes. Územné rozhodnutie pre tento veľkorysý zámer podpísal starosta J. Paczelt štyri dni po doručení posledného dokladu, pričom bežný občan čaká na podobné rozhodnutie v prípade stavby alebo aj rekonštrukcie malého rodinného domu aspoň pol roka.

Prístup pána Paczelta k jeho starostovaniu v poslednom volebnom období je učebnicovým príkladom konfliktu záujmov (keď už opomenieme rovinu morálky a jeho zodpovednosti voči Devínčanom a ostatným Bratislavčanom). Len prednedávnom sa ešte na verejnosti vyjadroval, že nabudúce už určite nebude kandidovať na post starostu, že len chce dokončiť splnenie sľubov, ktoré dal voličom v posledných voľbách. Je zrejmé, že volebný sľub „komplexné riešenie parkoviska pod hradom“ z roku 2002 sa mu podarilo splniť minimálne na 100%. Počkajme si preto na jeho terajší volebný program, aby sme sa dozvedeli, či niektoré sľuby ostali nesplnené a prečo vlastne opäť kandiduje.

Mgr. Rastislav Kunst
poslanec miestneho zastupiteľstva MČ Bratislava-Devín
-->